Przejdź do treści

Po dietę bez nabiału najczęściej sięgają osoby z alergią na przetwory mleczne, a także weganie, którzy z indywidualnych przyczyn zdecydowali się zmienić swój codzienny jadłospis. Należy jednak pamiętać, że nabiał jest bogaty w szereg składników odżywczych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego konieczne jest ich dostarczanie w innej postaci. Dieta bez nabiału – co jeść, czego unikać i jak bezpiecznie ją stosować?

Dieta bez nabiału – na czym polega?

Dieta bez nabiału opiera się na eliminacji wszelkich produktów mlecznych. Mowa tu o mleku krowim i wszystkich jego przetworach jak między innymi sery, kefiry, jogurty, masło, śmietana, a także mniej oczywistych pozycjach, na przykład niektórych ciastkach, lodach, wędlinach i maślanych produktach zbożowych. Często zdarza się, że u osób z alergią na mleko krowie dochodzi do reakcji krzyżowych. Dlatego jadłospis diety bez nabiału zakłada również rezygnację z mleka owczego i koziego (oraz ich pochodnych). Nabiał dostarcza organizmowi wielu składników odżywczych, do których zalicza się przede wszystkim białko, wapń oraz witaminę B12. Z tego względu stosowanie diety eliminacyjnej tego typu produktów wymusza spożywanie zamienników, które zaspokoją zapotrzebowanie na niezbędne składniki pokarmowe.

Wskazania do stosowania diety bez nabiału?

Jak zostało już wspomniane, dietę bez nabiału powinny rozważyć przede wszystkim osoby cierpiące na alergię na białka mleka krowiego. Tak zwana skaza białkowa to przypadłość, która dotyka głównie dzieci. Do jej objawów zalicza się wysypkę i zaczerwienienia skóry, problemy żołądkowo-jelitowe (ból brzucha, biegunka), kaszel oraz problemy w oddychaniu występujące po spożyciu produktów mlecznych.

Czy wskazaniem może być także karmienie piersią? Okazuje się, że tak. Dietę bez nabiału powinny stosować niektóre kobiety karmiące piersią. U matki karmiącej dieta bez nabiału to właściwe rozwiązanie, jeśli dziecko wykazuje objawy skazy białkowej po karmieniu (nawet gdy sama kobieta nie wykazuje żadnych symptomów wskazujących na uczulenie). Dieta eliminacyjna lub ograniczająca nabiał sugerowana jest również cierpiącym na nietolerancję laktozy, choć nie wszystkie przetwory mleczne zawierają jej duże stężenie.

Czy wskazaniem do eliminacji produktów mlecznych jest trądzik? Dieta bez nabiału może wpłynąć pozytywnie na stan cery, ale nie dzieje się tak w każdym z przypadków. Produkty mleczne w diecie przyczyniają się do wydzielania sebum, którego wzmożona produkcja często skutkuje problemami ze skórą. Warto więc tymczasowo wyeliminować mleko i jego pochodne, na przykład przez miesiąc i obserwować zmiany zachodzące w wyglądzie cery.

Sugestią do przejścia na dietę bez nabiału jest również autoimmunologiczna choroba tarczycy Hashimoto, ponieważ duży odsetek osób cierpiących na tę dolegliwość nie toleruje laktozy. W takim przypadku jej spożywanie może prowadzić nie tylko do dolegliwości żołądkowo-jelitowych, ale i problemów z wchłanianiem leków, a co za tym idzie zmniejszeniem skuteczności leczenia. Dieta bez mięsa i nabiału jest natomiast sposobem żywienia praktykowanym przez wegan, którzy wybierają go ze względu na różne pobudki, przede wszystkim natury etycznej.

InPost Fresh

Dieta bez nabiału – co jeść?

Mleko, masło, śmietana, jogurty to produkty, które uwzględnia znaczna część kulinarnych przepisów. Dieta bez nabiału całkowicie eliminuje ich spożycie, dlatego wiele osób zastanawia się, co tak właściwie ma wówczas jeść? Posiłki muszą dostarczać Ci wszystkich niezbędnych składników odżywczych, czyli węglowodanów, tłuszczy, witamin, minerałów oraz białka. Dozwolone jest spożywanie kasz, makaronów, warzyw, owoców i ryb. W przypadku, gdy całkowicie eliminujesz nabiał, zapotrzebowanie na białko musi być zaspokajane za pośrednictwem innych produktów. Wśród nich wymienia się między innymi chude mięso drobiowe, wołowinę, wieprzowinę, krewetki i tofu. Oprócz tego w diecie warto uwzględnić nasiona roślin strączkowych, w szczególności soję oraz orzechy laskowe, migdały i pistacje.

Dieta bez nabiału – produkty zakazane

Jak zostało już wspomniane we wcześniejszej części artykułu, stosowanie diety bez nabiału wiąże się z całkowitym wykluczeniem nie tylko krowiego mleka, ale i mleka owczego czy koziego wraz ze wszystkimi przetworami mlecznymi. Istotne, aby zwracać uwagę na produkty, które z pozoru nie zawierają nabiału. Zaliczają się do nich produkty wysokoprzetworzone, na przykład dania gotowe.

Stosowanie diety bezmlecznej wiąże się także ze zwracaniem uwagi na składy pożywienia. Serwatka, mleko w proszku czy kazeina to elementy, które powinny skłonić Cię do rezygnacji z danego produktu. Tylko wtedy możliwe będzie uzyskanie efektów diety bez nabiału. Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku nietolerancji na wiele składników jednocześnie. Przepisy diety bez glutenu, nabiału i cukru czy diety bez glutenu i nabiału wykluczają jeszcze szerszą gamę produktów. Dlatego też w komponowaniu jadłospisu warto skorzystać z pomocy dietetyka.

Czym można zastąpić nabiał?

Stosowanie diety bez nabiału wymusza znalezienie jego odpowiedników, które dostarczą Twojemu organizmowi nie tylko białko. Bardzo istotne jest spożywanie produktów bogatych w wapń. Zaliczają się do nich zielone warzywa (szpinak, brukselka, kapusta, brokuły) czy rośliny strączkowe (soja, soczewica, fasola, ciecierzyca). Współcześnie bardzo łatwo o znalezienie roślinnych zamienników produktów mlecznych dodatkowo wzbogaconych o ten składnik mineralny. Należą do nich wszelkie bezmleczne napoje roślinne, jogurty, śmietany i kefiry produkowane z mleka kokosowego, wegańskie sery oraz oleje i masła roślinne. Jeśli masz trudności z doborem posiłków, które zaspokoją dzienne zapotrzebowanie energetyczne i dostarczą organizmowi wszystkich składników odżywczych, możesz zdecydować się na jedną z diet pudełkowych bez nabiału. Jeśli dostrzegasz u siebie objawy, które skłaniają Cię do przejścia na dietę bez nabiału, skonsultuj swoją decyzję z lekarzem. Tylko specjalista jest w stanie znaleźć podłoże problemów natury zdrowotnej i zaproponować ich bezpieczne rozwiązanie.